5 maj 2009

De ville bara stjäla en fyrhjuling Urban.dk

* Tirsdag d. 5. Tirsdag 5:e Maj 2009 Maj 2009

Her døde den 16-årige dreng, mens hans ven, der vil være anonym, så på. Här dog 16-årig pojke, medan hans vän, som kommer att förbli anonyma så vidare. Den 35-årige chauffør nægter sig skyldig. Den 35-årige föraren vägrar skyldig. Foto: Brian Rasmussen Foto: Brian Rasmussen
Han så sin ven dø Han såg sin vän dö
En chokeret ven til den dræbte 16-årige fortæller til BT, hvordan han så sin ven blive påkørt. En chockad vän till den mördade 16-åringen säger till BT hur han såg sin vän drabbas. Bilisten, en 35-årig familiefar, er nu varetægtsfængslet. Föraren, en 35-årig pappa är nu i förvar.
Af Arne Sorgenfri Genom Arne Sorgenfri
03. 03. Maj 2009 Maj 2009


»Bilisten råbte som en sindssyg efter os ud af bilvinduet: ’Jeg dræber jer. "Föraren ropade som en galning efter oss ur bilvinduet:" Jag dödar dig. Jeg dræber jer.’ Så kørte han direkte ind i min ven. Jag döda dig. "Så han åkte direkt till min vän. Jeg stod kun to meter fra ham og så det hele ske. Jag var bara två meter från honom och sedan allt hända. Og da min ven rejste sig op, blev han mejet ned igen. Och när min vän gick upp var han mejet igen. Så var han død.« Så han var död. "

Sådan fortæller den dræbtes ven til BT I går blev den 35-årige bilist fra landsbyen Sabro ved Århus i et lukket grundlovsforhør i retten i Århus fængslet i 14 dage for med sin hensynsløse kørsel at have forvoldt den 16-årige teenagers død. Att tala om för avlidna vän till BT i går, den 35-årige föraren från byn Sabro i Århus i en stängd grundlovsforhør i domstol i Århus fängelse i 14 dagar för hans vårdslös körning att ha orsakat 16-åriga ungdomar döda.

Drengens 17-årige ven, der ønsker at være anonym, fortæller BT, at han og tre kammerater havde besluttet sig for at stjæle en lille firehjuls crosser, som de vidste stod i indkørslen til den 35-åriges villa i et nybygget parcelhuskvarter i Sabro. Boy's 17-åriga vän som vill vara anonym, berättade BT att han och tre kamrater hade beslutat sig för att stjäla en liten fyra hjul kors, som de visste var vid ingången till 35-år gammal villa i ett nybyggt parcelhuskvarter i Sabro. Tidligt i går morges listede de op til huset for at snuppe crosseren. Tidigt i går morse i listan upp till huset för att rycka cross gärningsmannen.

»Men manden opdagede os og kom farende ud, mens han råbte og skreg. "Men han upptäckte oss och började rusa ut, medan han skrek och grät. Vi blev vildt bange og løb ind mod Sabro og slap fra ham. Vi var rädda spelet och sprang tillbaka mot Sabro och rymt från honom. Men på Vistoftvej fik vi øje på hans bil, der kom drønende imod os,« fortæller den dræbtes ven. Men Vistoftvej fick vi ett öga på sin bil, kom mullrande mot oss, säger vän dödades.
Klik her

Rejste sig igen Rose igen

»To af vennerne gik på det andet fortov, og bilen styrede direkte mod min ven og mig. "Två vänner gick till den andra trottoaren och bilen drivs direkt mot min vän och mig. Alt imens råbte bilisten som en sindssyg ud af vinduet, at han ville dræbe os. Medan föraren ropade som en galning genom fönstret att han skulle döda oss. Så kørte han op over fortovet direkte ind i min ven, der flygtede ind på en bred græsrabat. Så han körde upp på trottoaren direkt till min vän, som flydde i en mängd gräs rabatten. Han blev ramt, men rejste sig igen, og så blev han mejet ned igen,« fortæller vennen, der derefter løb i panik hele vejen hjem til i Brabrand. Han blev påkörd, men steg igen och så var han mejet ner igen, säger hans vän, som sedan sprang i panik, hela vägen hem i Brabrand.

»Senere fik jeg en opringning om, at min ven var død. "Senare fick jag ett telefonsamtal, att min vän var död. Jeg gik fuldstændig blank. Jag var helt tom. Det kan ikke passe, at han er død,« siger vennen. Det kan inte passar att han är död, säger vännen.

Den dræbte er af somalisk afstamning, og vennerne havde holdt fest i området, før de besluttede sig for at stjæle den lille crosser. De dödsfall av somaliska härkomst och vänner hade hållit part i området innan de beslutade sig för att stjäla det lilla korset.

Den 35-årige muskuløse og stærkt solbrændte mand fra Sabro var iført kondisko og grå hættetrøje, da han blev ført ind i retten. Den 35-årige muskelkraft och kraftigt garvade man från Sabro var klädd gymnastikskor och grå hættetrøje när han kom till domstolen. Han nåede at nægte sig skyldig i sigtelsen, inden dørene blev lukket af hensyn til opklaringen. Han kom att hålla sig skyldig till anklagelsen innan dörrarna stängdes för tydlighetens skull. Men han kærede ikke varetægtsfængslingen til landsretten. Men han är inte överklagas förvar till en annan domstol.

Ifølge den dræbtes ven var manden ikke alene i bilen. Den vän dödades mannen, inte bara i bilen.

»Nej, der var to. "Nej, det fanns två. Jeg så dem begge,« siger den stærkt ophidsede unge mand. Jag såg dem båda, säger den mycket upprörd ung man.

Den 17-årige vendte i går eftermiddag tilbage til stedet, hvor hans ven døde for øjnene af ham. Den 17-årige returnerar går eftermiddag återvände till platsen där hans vän dog framför honom. Og hans vrede over det skete var ikke til at tage fejl af. Och hans ilska över vad som hände var inte att missta sig.

»Jeg har det helt ad helvede til nu. "Jag har absolut helvete nu. Jeg forstår ikke, at min ven er død. Jag förstår inte att min vän är död. Der sker kaos i nat. Det råder kaos i natt. Der sker kaos,« sagde han flere gange i ophidselse. Det är kaos, säger han flera gånger i spänning.

De ville BARA stjäla en fyrhjuling.

Inga kommentarer: